Mit hverdags surdejsbrød

Franks hverdags surdejsbrød

Ingredienser

  • 350 g lunt vand
  • 550 g mel min 12% protein
  • 125 g ung surdej (fodret og vokset 100-130%)
  • 15 g salt

Sådan gør du

  • Når surdejen fodres så røres vand og mel sammen til autolyse. Kom vand og mel i røremaskinens skål og rør det sammen til alt mel er fugtet og lad det stå til surdejen er klar.
  • Tilsæt surdej og salt og rør sammen - ælt til dejen er samlet, glat og slipper skålens kanter. Kom dejen i en bøtte smurt med en smule olie. Lad dejen stå lunt til den er hævet med ca. 30% - det tager typisk 2-4 timer fold hvert 20’ minut 4 gange i starten.
  • Vend dejen ud på et rent bord og preshape til en kugle.
  • Lad dejen hvile utildækket i 30-40 minutter indtil den har skabt en let og tynd hinde på overfladen. Drys dejen og bordet med et let lag hvedemel. Vend dejen rundt med din dejspatel og form dejen til et brød – aflangt eller rundt afhængig af den hævekurv, du bruger.
  • Drys din hævekurv med rismel eller majsmel og læg dejen i hævekurven med bunden opad. Drys med en smule rismel eller majsmel og dæk dejen med et klæde. Lad dejen stå i vindueskarmen tildækket til næste morgen ca 12 timer.
  • Varm ovn og gryde/Breadpan til 250 grader med varmluft og vend forsigtig dejen ud på bunden af gryden/bredpan med et stykke bagepapir under.
  • klip nogle riller i brødet med en saks eller skær med et barberblad hvis dejen er mere fast, læg en håndfuld isterninger ved og luk låget – bag med lukket låg i 25 minutter – fjern låget skru ned på 200’ og tag varmluft fra og bag til brødet er tilpas mørkt – ca 15 minutter